Mijn eerste rit met BlaBlaCar

Auto vol met mensenEven een dagje op en neer van Amsterdam naar Brussel voor een evenement over de deeleconomie. Voor project Crowd Expedition reis ik door heel Europa. En hoe kun je dan beter reizen dan met deelauto? Ik besloot de rit te delen via BlaBlaCar: een internationaal liftplatform.

‘Liften als vrouw alleen is gevaarlijk’, leerde ik vroeger. Je weet maar nooit met wie je in de auto terecht komt. Met online liften via bijvoorbeeld BlaBlaCar is dat anders. Op de website kun je van te voren zoeken wie er dezelfde kant op reist als jij, op hetzelfde tijdstip.

Waarom BlaBlaCar?

Er zijn veel verschillende online lift- of carpoolplatformen: Backseatsurfing.com, De Liftcentrale, Meerijden.nu, Samenrijden.nl. Ik kies BlaBlaCar. De site heeft relatief veel gebruikers, is gericht op internationale ritten en je krijgt uitgebreide informatie over chauffeurs of meerijders.

Op het profiel van een potentiële reisgenoot lees je zijn naam, geslacht, leeftijd, woonplaats en in wat voor auto hij rijdt. Een koppeling met Facebook maakt deze informatie extra betrouwbaar. Ook zie je of je chauffeur al eerder gebruik heeft gemaakt van BlaBlaCar. Reisgenoten kunnen een review achterlaten over chauffeur, auto en medepassagiers.

Ben je bla, blabla of blablabla?

Het sociale aspect is belangrijk op BlaBlaCar. De naam komt van een extra functie in je profiel: je kunt aangeven hoe spraakzaam jij bent. Ben je bla, blabla of blablabla? “In het begin heette het Co-voiturage,” vertelt oprichter Frédéric Mazzella. “Maar we merkten al gauw dat dat niet zo lekker vertaalde. Een internationaal platform heeft een internationale naam nodig.”

Mazzella begon het platform in 2004. Hij kwam op het idee toen hij met kerst naar huis wilde, maar er geen treinen reden. Uiteindelijk kon hij een lift krijgen van zijn zus. Tijdens de autorit zag hij heel veel auto’s rijden met lege zitplaatsen. Daar wilde hij iets mee doen.

Wat kost het?
Een ritje Amsterdam-Brussel kost zo’n 15 euro. Rijdt je door naar Parijs, dan betaal je zo’n 35 euro. Het is niet de bedoeling dat chauffeurs geld verdienen aan BlaBlaCar: een speciaal systeem geeft aan wat een eerlijke bijdrage is voor de meerijder. Daar kun je hooguit een paar euro bovenop doen.

Perfecte match

Mazzella sloeg aan het coderen. In het begin in zijn eentje, later met mensen die net zo enthousiast over het plan waren als hij. Het online platform opzetten bleek bij lange na niet de moeilijkste taak. “De grootste uitdaging is genoeg dezelfde ritten aanbieden, als er wensen zijn,” vertelt Mazzella. Vraag en aanbod moeten overeenkomen en hij heeft zelf over geen van beiden veel controle. Gebruikers zijn namelijk zowel aanbieder als vrager.

Hoe lastig het is om een perfecte match te vinden, ontdek ik op het moment dat ik een rit zoek  op een specifieke woensdag, om 11 uur ‘s ochtends van Amsterdam naar Brussel. Die is er namelijk niet. Ik kan wel met de trein naar Utrecht en vanaf daar meerijden naar Brussel, maar dan heb ik ’s avonds geen rit terug.

Mijn eerste BlaBlarit

Toch wil ik mijn rit delen, dus dan maar zelf een lift aanbieden! Ik plaatst mijn persoonlijke info (vrouw, 24 jaar, ‘blablabla‘ – ik moet ook op de weg letten 😉 ) en de info over mijn rit op de site. Je kunt heel veel aangeven: de maximale bagage, wel of niet roken, of je alleen vrouwen meeneemt en of je bereid bent omwegen te maken.

Binnen een paar uur heb ik drie medepassagiers: Australische backpacker Nathalie, Nederlandse antropologe Ann en Amerikaanse entertainer Richard. Het ene profiel is beter gevuld dan het ander, maar na een paar keer mailen en sms’en heb ik er wel vertrouwen in. De volgende ochtend haal ik mijn passagiers op bij de afgesproken plek voor een super gezellige rit naar Brussel. Mijn VW Golf zit propvol, dus ik kan niet zo hard rijden, maar de tijd vliegt voorbij met alle bijzondere reisverhalen!

Hoe verdient BlaBlaCar geld?

“Ik heb heel veel pasta gegeten,” lacht oprichter Mazzella. De eerste paar jaar kon hij zichzelf nauwelijks uitbetalen. Inmiddels heeft BlaBlaCar durfkapitaal ontvangen en haalde begin juli 2014 100 miljoen dollar op bij investeerders. BlaBlaCar vraagt in Frankrijk een commissie van 11 procent. Daar werken zij met een boekingssysteem. Mensen reserveren een rit online. Passagiers storten op voorhand geld en krijgen een code. Die geven ze na de rit aan de chauffeur, die vervolgens geld op zijn rekening ontvangt. De commissie wordt betaald door de passagier, niet door de bestuurder. Als jij als bestuurder 10 euro vraagt, dan betaalt de passagier 11 euro.

Dit geldt alleen voor Frankrijk. In de andere 10 landen waar het platform actief is, is de website nog in opstartfase en vooralsnog gratis.

Echt geïnteresseerd

Met BlaBlaCar kun je niet alleen reiskosten delen, maar ontmoet je ook nieuwe mensen. Een stuk gezellig dan een paar uur in je eentje in de auto zitten. Het BlaBlaCarteam staat volledig achter het concept en maakt er regelmatig gebruik van. “Doordat wij zelf de gebruikers zijn, ontdekken we snel hoe we dingen kunnen verbeteren,” legt Mazzella uit. Tijdens zo’n rit hebben ze genoeg tijd om hun chauffeurs of medepassagiers te vragen naar ervaringen. Dat ze het team echt geïnteresseerd is, merk ik meteen bij mijn aankomst in Brussel. Shana Smeets van BlaBlaCar is ook aanwezig en vraagt mij meteen honderduit naar mijn ervaring.

“Ik ga het zeker nog eens doen,” vertel ik haar. Ik vond het gezelschap erg interessant en is fijn om iemand te kunnen helpen, als je zelf toch wel die rit moet maken. Meerijden zou ik ook wel willen, maar dan alleen met een echt geschikte match. Als het om reizen gaat, zijn het gemak en op tijd aankomen voor mij toch het belangrijkst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.